Tillvägagångssätt för att få utebliven lön

Hej jag har varit Tim anställd på ett företag, Jag jobbade 270 timmar på tre veckor . En av ägarna sa att jag inte får någon övertidsersättning men jag får en bonus .nu påtalade jag att jag vill ha övertidsersättning eller bonus men nu vill dom inte betala något .vad gör jag .

Lawline svarar

Hej! Självklart skall du ha dina pengar som du har jobbat ihop och som du har rätt att få. Det första som jag tycker att du skall göra är att ta ett allvarligt samtal med din arbetsgivare och säga att du vill ha dina pengar och att han är skyldig att ge dig dem. Säg att du kommer att välja att gå vidare med det här om han fortsätter att vägra att utbetala dem. Om han/hon inte ger med sig så tycker jag att du skall vända dig till facket om du är fackligt ansluten så att de kan hjälpa dig med att gå vidare med detta. De är vana vid att hantera denna typ av ärenden och kan bistå med råd och tips. I annat fall har du möjlighet att vända dig till kronofogdemyndigheten och ansöka om ett betalningsförläggande. För att du ska kunna ansöka om ett betalningsföreläggande måste följande förutsättningar vara uppfyllda; 1. Skulden skall avse pengar. 2. Skulden måste vara förfallen till betalning. 3. Fordran måste var förlikningsbar, dvs. vara av dispositiv natur och med detta menas att parterna själva disponerar över avtalet dem emellan. Detta kan vara till exempel ett anställningsavtal. Om din arbetsgivare inte protesterar resulterar ansökningen i ett utslag. Utslaget kan sedan ligga till grund för kronofogdens arbete med att driva in skulden. Jag råder dig att kontakta kronofogdemyndigheten för mer information om du inte är medlem i facket. Lycka till! Med vänliga hälsningar
Emelie GärdeRådgivare