FrågaFASTIGHETSRÄTTKöpavtal28/12/2010

Gåva av fastighet, muntligt avtal

Jag har via ett muntligt avtal fått en tomt av min mor på mark som hon äger. Det finns vittnen på detta muntliga avtal och nu anser hon sig ska sälja tomten då det är hennes tycker hon. Gäller detta muntliga avtal eller har hon rätt att sälja tomten?

Lawline svarar

Hej Den muntliga överenskommelsen om gåva av fastighet är inte giltigt och din mor kan således sälja fastigheten utan din tillåtelse eller att du har rätt att få någon del av köpeskillingen. Gåvoavtal för en fastighet, eller del av fastighet, måste vara skriftliga för att vara giltiga. Det är ett uttalat krav enligt Jordabalken. Det är ett av kraven som ställs upp för att en överlåtelse ska vara giltig. En överlåtelse är både köp och gåva. Begreppet fastighet är motsvarande vad man i vanlig tal benämner tomt, det är alltså marken och byggnaderna som åsyftas. Din fråga kan tolkas på två sätt. Det första är att din mor har gett dig en hel fastighet och det andra sättet att tolka din fråga är att din mor har gett dig en del av hennes fastighet. I ditt fall spelar det ingen roll vilket av dessa som stämmer med din situation. Båda tolkningarna av frågan hanteras på samma sätt. Det krävs att det ska vara skriftliga överlåtelsehandlingar. Att du har vittnen om att din mor har gett dig tomten, eller del av tomten, saknar betydelse eftersom kraven som ställs upp vid en gåvoöverlåtelse inte är uppfyllda (att det inte finns något skriftligt bevis på att hon har gett dig tomten). Rent juridiskt sett har din mor och du inte ingått något avtal (eftersom avtal om fastighetsöverlåtelser måste vara skriftliga). Det är anledningen till varför du inte kan få något skadestånd eftersom hon inte har uppfyllt hennes del av överenskommelsen som du betecknar som ett avtal. Tråkigt att du denna gång inte hade rätten på din sida. Men hoppas att detta svar har hjälpt dig till viss del. Lagrumshänvisning: Jordabalken 4 kap. 1 § och 4 kap. 29 § (se https://lagen.nu/1970:994)
Mikael SödermanRådgivare