Försök till bedrägeri

Hej! Jag var uppringt av en företag. Säljaren har sagt att de vill bara killa om alla uppgifter stämmer (namn,adress,telefon, email). Jag har sagt att det stämmer och då sagt han att han ringer nästa år. Om en vecka fick vi faktura på 13000. Jag mailade och ringde direkt och sagt att vi har inte beställd nåt. DE sagt att samtalet har spelats på bandet och det är en muntlig avtal. När jag sagt att jag vill lyssna på det själv då sagt de att de ska ringer snart tillbaka. Om 30 min ringde säljare som jag har prata med och sagt att vi kan riva faktura och behöver inte betala ingenting. Om 1o dagar till fick jag mail att jag har godkänd avtal och pris som säljare nämnde och är skyldigt att betala den faktura . Vad ska vi göra? Jag läste på nätet att det var många som drabbades av samma företag på samma sätt.

Lawline svarar

Betala inte fakturan! För att du ska vara betalningsskyldig krävs det att du har gjort en beställning. Har du inte gjort någon beställning har du inte heller någon skyldighet att betala. Har du - trots att inget beställts - ändå fått en faktura bör den omedelbart bestridas. Det gör du enklast genom att dra ett streck över fakturan, skriva bestrides med stora bokstäver och skickar tillbaka den till avsändaren. Skriv aldrig under med din namnteckning. Om du skrivit under ett erbjudande och returnerat detta till avsändaren är du i princip bunden av din underskrift och skyldig att betala den faktura företaget skickar ut. Av din fråga framgår tydligt att du inte har beställt något och företaget som har skickat en faktura till Er tycks syssla med bedrägeriverksamhet. Ni har möjlighet att anmäla företaget till försök till bedrägeri (kap 9 § 1 Brottsbalken). Om du vill göra detta kontakta då Tingsrätten och skicka in en stämmningsansökan. Lycka till! Med Vänlig Hälsning Natalie Lindqvist
Rådgivare