FrågaFASTIGHETSRÄTTKöpavtal14/12/2010

Hur blir man delägare i fastighet?

Jag har träffat en man som äger sitt hus. Vi har talat om att jag ska flytta hem till honom. Hur går jag till väga för att bli delägare i huset, vilket vilket vi är överens om att jag ska bli.

Lawline svarar

Hej! Det ni måste göra är att upprätta en handling om överlåtelse av en del av fastigheten från honom till dig. Detta ska göras enligt Jordabalkens regler om fastighetsöverlåtelse, se https://lagen.nu/1970:994#K4P1S1. Överlåtelsen ser lite olika ut beroende på om det är tänkt att du ska få en del av fastigheten genom gåva, eller om du ska köpa en del av den. Det finns särskilda krav när det gäller köp och gåva av fastighet. I Jordabalken stadgas att en överlåtelse ska ske genom en skriftlig handling som både köparen/mottagare av gåvan och överlåtaren skriver under, det ska finnas en förklaring att egendomen överlåts till köparen/mottagaren, vilken fastighet det gäller samt finnas uppgift om köpeskilling. Om det är en gåva måste det stå att köpeskillingen är noll kronor. Om du tar över en del av lånet som hänförs till fastigheten ses det som att det ingår i köpeskillingen. Överstiger ersättningen taxeringsvärdet på fastigheten så bli det ett köp, annars ses det som en gåva. Gåvobrevet eller köpebrevet används sedan vid ansökan om lagfart, vilket normalt görs av den nya ägaren. (Lagfart ansöker man om hos Lantmäteriet.) Hoppas att du fick svar på din fråga. Är det något mer du undrar över är du välkommen att kontakta oss igen. Med vänlig hälsning
Mari-Helen SchöllinRådgivare