FrågaPROCESSRÄTTDomstol23/11/2010

Tid mellan överklagande av tingsrätts dom och ny rättegång i hovrätt

Jag har överklagat en dom från tingsrätten (till Svea hovrätt). Hur lång tid tar det innan det blir en ny rättegång?

Lawline svarar

Hej, Det går inte att ge ett generellt svar på frågan hur lång tid det tar från det att en dom avkunnats i tingsrätt tills dess att frågan, efter överklagande, tas upp till rättegång på nytt i hovrätt. För det första är arbetsbelastningen olika stor vid de olika hovrätterna. Sammanlagt inkommer mellan 20 000 och 25 000 mål per år till hovrätterna men det är naturligt nog de tre största (Svea hovrätt, Göta hovrätt och Hovrätten över Skåne och Blekinge) som har störst genomströmning. För det andra kan olika mål skilja sig väsentligen från varandra, dels vad gäller hur mycket förberande arbete som krävs innan ny rättegång kan hållas och dels vilka särskilda krav som ställs på ett snabbt förfarande. Följande riktlinjer kan dock ges för de olika måltyperna: Vad gäller normalstora tvistemål brukar man säga att förfarandet från början till slut inte bör ta mer än ett år i tingsrätt och sedan, från det att överklagande inkommit till dess att dom i hovrätten avkunnas, inte mer än ett år ytterligare. I dessa mål krävs till att börja med prövningstillstånd för att hovrätten skall pröva ett mål på nytt. Detta är en första "spärr" som måste passeras och som förutsätter att hovrätten finner att det finns skäl att ändra eller närmare granska en tveksam tingsrättsdom, att en ny prövning är viktig ur vägledningssynpunkt eller att det finns synnerliga skäl för ny prövning. Detta kan ta lite tid eftersom en jurist på hovrätten skall sätta sig in i målet innan frågan avgörs av tre domare. Om/när denna spärr passerats inleds själva beredningen av målet i hovrätten och här varierar självklart tidsutdräkten beroende på hur omfattande genomgång av bevisning etc. som behöver göras. Nämnas bör också att vissa överklagade mål avgörs av hovrätten på handlingarna, dvs. utan att ny huvudförhandling hålls. För brottmål gör sig ofta andra aspekter gällande. Om en person är häktad är det av naturliga skäl viktigt att en överklagad dom snarast möjligt kommer upp till prövning i hovrätten. Är personen inte häktad får målet inte denna prioritet. För brottmål gäller inte ett generellt krav på prövningstillstånd utan endast om den enda påföljden blivit böter eller om den tilltalade frikänts från ansvar för brott för vilket det inte är föreskrivet svårare straff än fängelse i sex månader. Även i dessa mål förekommer att målen avgörs utan ny huvudförhandling. Som framgår ovan är det mycket svårt att ange ens någon ungefärlig tid, särskilt som det inte av Din fråga framgår om det rör sig om en brottmålsdom eller tvistemålsdom och inte heller vad målet rör sig om. Jag hoppas emellertid att ovanstående givit Dig lite guidning på vägen. Med vänlig hälsning
Sofie BjärtunRådgivare