FrågaARKIVÖvrigt01/09/2006

Rätt att få information borttagen från patientjournal

Hej! Om min vårdjournal inehåller information som jag inte vill ha i den har jag då rätt att få den informationen borttagen?

Lawline svarar

FÖRUTSÄTTNINGAR FÖR ATT FÅ INFORMATION BORTTAGEN FRÅN PATIENTJOURNAL Regler om förstöring av patientjournal/ vårdjournal finns i 17 § patientjournallagen. Här kan man urskilja tre skäl som alla måste vara uppfyllda samtidigt för att patientjournalen ska kunna förstöras. För det första måste du anföra godtagbara skäl för ansökningen, för det andra ska det förhålla sig så att patientjournalen eller den del därav som skall förstöras uppenbarligen inte behövs för patientens vård och för det tredje förutsätts det att det från allmän synpunkt uppenbarligen inte finns skäl att bevara journalen. Visserligen kan du som patient ha ett beaktansvärt intresse att vissa uppgifter raderas men mot detta intresse får som sagt vägas allmänhetens intresse om forskning, insyn och ekonomi i vården och intresset av att kunna ge patienten behövlig vård. Delvis måste också beakta domstolarnas intresse av att kunna få bevisning. Det torde enligt praxis vara endast ifall då uppgifterna är osanna, ömtåliga eller kränkande som de kan förstöras. Det ska vara fråga om en psykisk belastning för dig för att uppgifterna ska kunna förstöras. Det torde dock vara relativt enkelt att kunna visa godtagbara skäl för dig som patient eftersom detta krav anknyter till din personliga intressesfär och är ett subjektivt rekvisit, dvs. upplever du uppgifterna som obehagliga så bör du anses ha visat godtagbara skäl (RÅ 1989 ref 125). Det kan dock vara svårare att visa att uppgifterna saknar allmänt intresse eftersom uppgifter i patientjournaler vanligen används för beslut i ärenden om försäkringar och bidrag från det allmänna. Om patientjournalen dock ej behövs för framtida vård och det förflutit lång tid sedan viss behandling så bör allmänintresset få vika och journalen kunna förstöras (RÅ 1989 ref 125 II). Vidare synes frågan om förstörandet av en patientjournal vara en fråga där samtycke från vårdgivare till en begäran om förstörande av patientjournal ( chefsläkare, klinikchef) kan tala för att journalen ska förstöras. Enligt allmänna förvaltningsrättsliga principer så torde du också kunna begära att få uppgifterna rättade hos vårdgivaren om de är missvisande eller felaktiga ( jfr 17 § patientjournallagen). Denna allmänna förvaltningsrättsliga princip torde gälla även på den enskilda sjukvårdens område och ha betydelse vid tillämpningen av 17 § patientjournallagen. Din personliga vilja kan dock sammanfattningsvis ej vara tillräcklig för att få journalen förstörd utan du måste som sagt visa att de andra två villkoren enligt 17 § patientjournallagen, dvs. att det saknas allmän intresse av att bevara journalen och uppgifterna ej behövs för vården av dig. Men om vårdgivaren går med på förstörandet eller saknar egentliga objektiva skäl att behålla uppgifterna så kan de förstöras även om de är riktiga och korrekta.
Jacob ÖbergRådgivare