Arbetsgivares omplaceringsskyldighet efter skada

Har bestående men från en skada & måste omplaceras i mitt jobb. Arbetsgivaren sitter & säger att de har ingen omplaceringskyldighet om det inte finns någon ledig tjänst ute som jag kan få. Samtidigt säger Fackförbundet emot & säger att arbetsgivaren har visst det detta ansvaret för en omplacering. Måste det finnas en tjänst/behov av personal? Kan jag inte bara få en omplacering oavsett vad?

Lawline svarar

Hej, I Lag om anställningsskydd (LAS), https://lagen.nu/1982:80, anges i 7 § att en uppsägning av en arbetstagare skall vara sakligt grundad. För att en uppsägning skall vara sakligt grundad krävs att arbetsgivaren uppfyllt sin omplaceringsskyldighet, dvs undersökt möjlighet att omplacera arbetstagaren. Generellt kan omplaceringsskyldigheten sammanfattas i två led. Dels skall det vara skäligt, dels skall det vara möjligt. Skäligheten innefattar här att arbetstagaren efter en normal inskolning skall kunna utföra de nya arbetsuppgifterna, dvs det skall inte krävas en omskolning för att arbetstagaren skall vara kvalificerad för det nya arbetet. Att det skall vara möjligt innebär att det i arbetsgivarens verksamhet skall finnas ledigt arbete. Arbetsgivare är således inte skyldig att skapa ett nytt arbete för att fullgöra sin omplaceringsskyldighet. För nedsatt arbetsförmåga vid exempelvis sjukdom gäller vidgade skyldigheter för arbetsgivare. En nedsatt prestationsförmåga till följd av sjukdom utgör inte i och för sig saklig grund för uppsägning. För arbetsgivaren följer skyldighet att utreda rehabiliteringsbehov och arbetsanpassning för den anställde. Skulle arbetstagaren däremot utan giltigt skäl vägra delta i en rehabilitering anses arbetsgivaren ha fullgjort sin skyldighet och arbetstagaren kan inte längre göra anspråk på anställningen. Arbetsgivaren skall även överväga om det är möjligt att ändra arbetsorganisationen för att bereda den anställde arbete. Omplacering pga nedsatt arbetsförmåga skall således inte likställas med den generella omplaceringsskyldigheten. Är det oklart huruvida arbetsgivaren har fullgjort sina skyldigheter går detta enligt praxis ut över arbetsgivaren. Med Vänlig Hälsning
Lina HjorterRådgivare