Utebliven löneutbetalning

Om min nuvarande arbetsgivare har ej betalat ut en lön som avser juli månad. Likaså bonus samt utlägg. Jag har läst att man kan gå till Kronofogden och skapa ett ärende. Dock min fråga är mer hur vida min anställning som verksamhetsansvarig för en stiftelse påverkas och min uppsägningstid om arbetsgivaren bryter mot vårt avtal? Kan jag gå på dagen och hänvisa till kontraktsbrott?

Lawline svarar

Hej! Lagen som reglerar en arbetstagares rättigheter och skyldigheter heter Lag om anställningsskydd, fortsättningsvis LAS. Denna lag gäller enligt 1 § LAS arbetstagare i allmän eller enskild tjänst. Från lagens tillämpning undantas dock; 1. arbetstagare som med hänsyn till arbetsuppgifter och anställningsvillkor får anses ha företagsledande eller därmed jämförlig ställning, 2. arbetstagare som tillhör arbetsgivarens familj, 3. arbetstagare som är anställda för arbete i arbetsgivarens hushåll, 4. arbetstagare som är anställda med särskilt anställningsstöd, i skyddat arbete eller i utvecklingsanställning. Om du omfattas av lagen gäller följande. Då lönen ej har betalats ut i tid kan du som arbetstagare välja att innehålla din prestation, dvs lägga ner ditt arbete. Detta anses inte innebära att anställningen avslutas och du som arbetstagare behöver inte iaktta någon uppsägningstid innan arbetet läggs ner. Vidare anses det att arbetsgivaren gör sig skyldig till ett grovt åsidosättande av sina skyldigheter redan vid ett obetydligt dröjsmål med löneutbetalningen. Detta berättigar enligt 4 § stycke 3 LAS arbetstagaren att direkt frånträda anställningen. Då det i detta fall har passerat lång tid utan att du har fått den lön som du har rätt till kan du kan således välja att gå på dagen utan att iaktta någon uppsägningstid. Du har även rätt till dröjsmålsränta enligt 3 § och 6 § Räntelagen. Länk till Lag om anställningsskydd: https://lagen.nu/1982:80 Länk till Räntelagen: https://lagen.nu/1975:635 Med vänliga hälsningar
Emelie GärdeRådgivare