Frånträde enligt 4§ 3 st LAS

Om min nuvarande arbetsgivare har ej betalat ut en lön som avser juli månad. Likaså bonus samt utlägg. Jag har läst att man kan gå till Kronofogden och skapa ett ärende. Dock min fråga är mer hur vida min anställning påverkas och min uppsägningstid om arbetsgivaren bryter mot vårt avtal? Kan jag gå på dagen och hänvisa till kontraktsbrott?

Lawline svarar

Hej. Nu framgår det inte vilken position du har i din anställning. Men jag förutsätter i mitt svar att du omfattas av reglerna i LAS,https://lagen.nu/1982:80 . De som inte omfattas är bl.a familjemedlemmar, företagsledare, 1§ LAS. Enligt 4§ 3st LAS har du rätt att frånträda anställningen med omedelbar verkan redan efter några dagars dröjsmål, dvs ingen uppsägningstid behöver beaktas. Att inte betala ut lön anses vara ett väsentligt åsidosättande av arbetsgivarens åligganden gentemot arbetstagaren. Du skriver inte hur stora belopp det rör sig om och det kan vara avgörande då helt obetydliga belopp inte är grund för ett frånträdande. Ett ogrundat frånträde kan göra så att du istället blir skadeståndsskyldig gentemot din arbetsgivare om du omedelbart frånträder. Din arbetsgivare kan bli skadeståndsskyldig för den ekonomiska förlust du gör pga dennes kontraktsbrott, exempelvis om du inte hittar annan anställning. Men då får du skynda dig att framställa en sådan talan. Enligt 41§ LAS har du fyra månader på dig, dvs från den uteblivna betalningen. Om du är fackligt ansluten tycker jag att du bör kontakta dem för vidare rådgivning. Lycka till. Vänligen Toide Tamali
Rådgivare