FrågaFASTIGHETSRÄTTKöpavtal13/10/2010

Ångra fastighetsförsäljning?

Jag har sålt min fastighet och skrivit på försäljningsavtalet Går det att häva och vilka konsevenser uppstår?

Lawline svarar

Hej, Köp av fast egendom regleras i 4 kap. jordabalken. Enligt 4 kap. 1 § 1 st. måste köpehandlingen vara skriftligt, underskriven av både säljare och köpare samt innehålla uppgift om priset, vilken fastighet köpet avser och en överlåtelseförklaring. Om dessa formkrav ej är uppfyllda är köpet ogiltigt enligt 3 stycket samma paragraf, se https://lagen.nu/1970:994#K4P1S1 Föreligger det ett köpeavtal som följer ovanstående formkrav är du bunden av detta vilket innebär en förpliktelse för dig att avträda fastigheten på avtalad tid samt att medverka till att ett köpebrev upprättas (förutsatt att du får betalt). Du begår kontraktsbrott om du ej fullföljer dessa skyldigheter som du ådragit dig, konsekvenserna av detta är att du vid vite kan tvingas att lämna fastigheten plus att du kan bli skadeståndsskyldig enligt 4 kap. 13 § jordabalken, se https://lagen.nu/1970:994#K4P13S1 Det finns tyvärr ingen rätt att utan väsentligt kontraktsbrott ifrån köparens sida att häva köpet. Kontraktsbrottet av köparen måste bestå i dröjsmål med betalningen och för att en hävningsmöjlighet i en sådan situation skall stå dig till buds måste det ha gjorts ett förbehåll om detta i köpehandlingen (en klausul om utfärdande av köpebrev anses fylla denna funktion). Det vill säga att om köparen betalar kan du dessvärre inte häva avtalet utan måste avträda fastigheten vid avtalat datum. Med vänliga hälsningar
Martin FridhRådgivare