Felaktig inbetalning

Hej, jag har hyrt en replokal under 2 års tid och nu har jag sagt upp den. Däremot råkade jag sätta in en extra hyra. Ringde hyresvärden samma dag och meddelade det. 4-5 dagar efter bekräftade han att han hade fått in pengarna på sitt konto och sa att han skulle föra tillbaka dem på måndagen. Vilket han inte har gjort. Vad gör jag nu?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Detta låter som ett exempel på vad som inom juridiken kallas, condictio indebiti (=återställa det icke ägda). Tyvärr är detta inte lagreglerat, men det finns en del praxis, dvs. avgörande från domstolarna. Huvudregeln är att betalningen ska gå åter. Dock finns det en del undantag då betalningen inte behöver gå åter, men man ska alltid se till varje enskilt fall. Har mottagaren varit i god tro och inrättat sig efter betalningen är detta något som talar för att betalningen inte ska gå åter. Har utbetalaren varit passiv är detta också något som talar för mottagaren. Även partsförhållanden kan få viss betydelse, ex om utbetalaren är näringsidkare och mottagaren är privatperson samt parternas möjlighet att överblicka det som hänt. Enligt min mening har jag svårt att se att din hyresvärd skulle kunna vara i god tro då du meddelat honom relativt omgående om den felaktiga inbetalningen. Jag rekommenderar dig att vända dig åter till hyresvärden och kräva återbetalning av pengarna. Vägrar hyresvärden får du fundera på om du vill gå vidare genom att anlita juridiskt ombud och/eller vända dig till domstol. Lycka till!
Lawline RådgivareRådgivare