Rätt till lön för arbetade dagar utöver anställningsavtal

Hej. Jag är utbildad undersköterska och har jobbat på ett äldreboende i åtta dagar, men eftersom det var tänkt att jag bara skulle jobba fem dagar får jag endast lön för fem dagar eftersom det inte finns inskrivet i min arbetsgivares system (som jag ej har tillgång till). Jag har dock haft koll på mina dagar. Är det rätt att endast få betalt för fem dagar då? Sedan ligger min lön på 91 kr i timmen. Det tyckte jag var ganska lite, men fick beskedet att det var för att jag "gick bredvid". Min kompis som till exempel har sämre betyg än jag fick bättre lön inom kommunen. Jag var inom den privata sektorn och har ganska bra betyg? Vad kan detta bero på och är det rätt? Om inte, vad kan jag göra?

Lawline svarar

Hej! Vad gäller antalet dagar du har jobbat, är det självklart att du ska få betalt för åtta dagar om det är vad du har jobbat. Det spelar ingen som helst roll hur det var tänkt från början eller att din arbetsgivare inte har registrerat samtliga dagar i sitt system. Så länge du med hjälp av kollegor eller på annat sätt kan visa att du verkligen jobbat denna period, ska det inte vara några problem. Skulle din arbetsgivare trilskas rekommenderar jag att du tar kontakt med den fackliga förtroendemannen på din arbetsplats, eller hör av dig till fackförbundet LO:s hjälptelefon för unga anställda på telefonnummer 020-560056 (eftersom du pratar om betyg i skolan osv. utgår jag ifrån att du tillhör denna målgrupp). Vad sedan gäller din lön finns det tyvärr inte så mycket du kan göra. Så länge din arbetsgivare följer gällande kollektivavtal (vilket verkar vara fallet), spelar det ingen roll om din kompis tjänar mer inom kommunen. Att du har bättre betyg spelar i detta fall tyvärr inte heller någon roll, utan det är helt upp till respektive arbetsgivare att bedöma hur de värderar detta. För att förbättra din lön och övriga anställningsvillkor, verkar det som att det bästa sättet är att du istället söker dig till den kommunala arbetsgivaren där din kompis för tillfället jobbar. Det verkar utifrån din beskrivning vara en mer generös arbetsplats. Vänliga Hälsningar
Carl-Henrik BrännbergRådgivare