FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt16/08/2010

Samäganderätt och försäljning av andel

Jag är delägare i en gård, (äger 25%) jag vill sälga min del, men de övriga delägarna vill inte köpa. Hur kan jag gå till väga? Vad har jag för möjligheter?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Eftersom ni äger gården gemensamt blir samäganderättslagen (SamägL) tillämplig (förutsatt att ni inte avtalat om att annat skall gälla då samäganderättslagen är dispositiv). Om ni inte avtalat om att annat skall gälla så gäller följande: Samtliga delägare skall samtycka till förfoganden av det samägda godset i sin helhet, se 2 § SamägL. Detta betyder motsatsvis att en delägare har rätt att sälja sin andel. Samäganderättslagen ger inte en enskild delägare rätt att bli utköpt av annan delägare. Vad gäller försäljningen vill jag råda er att i första hand avtala om utköp. Ett annat alternativ är att du säljer din andel till någon annan än övriga delägare. Det finns i 6 § SamägL en rätt för var och en av delägarna att hos tingsrätten ansöka om försäljning av fastigheten på offentlig auktion. Denna rätt har du som delägare trots att de andra delägarna motsätter sig en sådan försäljning. Övriga delägare kan begära anstånd om synnerliga skäl föreligger. Exempel på synnerliga skäl är att fastigheten inte kan säljas till ett rimligt pris på grund av en lågkonjuktur. Förutsatt att det inte föreligger några hinder fattar tingsrätten ett beslut om försäljning och förordnar en gode man att ta hand om försäljningen. Samäganderättslagen hittar du här: http://lagen.nu/1904:48_s.1 Med vänliga hälsningar
Lawline RådgivareRådgivare