FrågaAVTALSRÄTTFormkrav16/08/2010

Inga särskilda formkrav för generalfullmakts giltighet

Min far har blivit sjuk och därför tänkte vi inom familjen skriva en generalfullmakt som ger min mamma rätt att teckna avtal i min fars namn. Min fråga är nu om detta avtal måste offentlig göras eller skickas in för registrering. Har ett vagt minne av att man måste skicka in dem till tingsrätten och att detta måste göras av en advokat eller liknande. Stämmer detta eller är jag helt ute och cycklar?

Lawline svarar

Hej! Begreppet generalfullmakt finns inte i lagen utan brukar användas som en beteckning på en fullmakt utan några eller med mycket vida gränser. Kännetecknande är alltså att _fullmakten är allmänt hållen i beskrivningen av vad fullmäktige kan göra för huvudmannens räkning._ Det finns inga särskilda formkrav för en generalfullmakts giltighet, såsom skriftlighet, bevittnande, registrering, kungörande etc, svaret på din fråga är alltså nej. En generalfullmakt kan utformas t ex så här: Härmed befullmäktigas NN1 (ev personnummer, adress) att för mig, NN2 (ev personnummer, adress) att från och med denna dag företräda mig i alla mina angelägenheter, bevaka min rätt och sluta avtal för min räkning. NN2 (underskrift) Fullmakt att _sluta avtal om köp, byte eller gåva av fast egendom_ måste dock vara skriftlig för att vara giltig enligt avtalslagen 27 § st 2 (se lagtext: https://lagen.nu/1915:218#P27S2). Om ni vill att fullmakten ska omfatta möjlighet att sluta något sådant avtal måste den vara skriftlig. I övrigt är skriftlighet att rekommendera ur bevissynpunkt. Med vänlig hälsning
Lawline RådgivareRådgivare