FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt15/04/2010

Möjlighet att ha en bostadsrätt och en hyresrätt samtidigt

Hej! Kan man få äga bostadstätt och ändå bo kvar i sin hyreslgh i en och samma län och kommun? Kan en hyresvärd säga upp kontraktet? Mvh

Lawline svarar

Hej! Vad jag kan se finns det inga hinder mot att äga en bostadsrätt och ändå bo kvar i sin hyreslägenhet. Dock har bostadsrättsföreningen möjlighet att vägra dig medlemskap i föreningen om du inte har som avsikt att bosätta dig i lägenheten. Hyresvärden kan inte säga upp dig av den anledningen att du äger en bostadsrätt utan de skäl han kan ha för att säga upp kontraktet anges i 12 kap 42 § Jordabalken som du hittar https://lagen.nu/1970:994. Mvh
Dennis CarlssonRådgivare