FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 25/03/2010

Uppsägningslön vid arbetsförkortning enligt föräldraledighetslagen

Undrar vilken uppsägningslön jag har rätt till. Har en heltidstjänst(enl anställningskontraktet) men har haft arbetstidsförkortning enl föräldraledighetslagen eftersom jag har barn under 8 år. Har jag då rätt till uppsägningslön med 100% av min månadslön eller 75%?

Lawline svarar

Hej! Under uppsägningstiden har du rätt till samma lön som du hade innan du blev uppsagd, det står i 12 § Lag om anställningsskydd (https://lagen.nu/1982:80). Det betyder att om du fortsätter att ha arbetsförkortning enligt föräldraledighetslagen under uppsägningstiden kommer din uppsägningslön att vara 75 %. Har du återgått till din heltidstjänst har du rätt till 100 % under uppsägningstiden. Du kan även återgå till din heltidstjänst under uppsägningstiden. Du ska meddela arbetsgivaren det så snart som möjligt och arbetsgivaren måste låta dig återgå till din heltidstjänst senast en månad efter ditt meddelande. Det står allt i 15 § Föräldraledighetslagen (https://lagen.nu/1995:584). Enligt 2 § Föräldraledighetslagen kan kollektivavtal innehålla andra bestämmelser än 15 § Föräldraledighetslagen, vilket betyder att exempelvis tidsfristen på en månad kan vara annorlunda i det kollektivavtal som du har. Med vänlig hälsning
Louise ModinRådgivare