Rätt till semester efter föräldraledighet?

Hej. Nu har jag varit föräldraledig ett år. Vet ej exakt hur många dagar, men jga har oxå jobbat extra helger under ett halvår. Nu när jag börjat jobba helt igen så har jag ingen semester?? Stämmer detta och får jag ingen semesterersättning alls?

Lawline svarar

Hej och tack för Din fråga! Det är Föräldraledighetslagen https://lagen.nu/1995:584 och Semesterlagen https://lagen.nu/1977:480 som reglerar Din semester. Enligt huvudregeln i 4 § semesterlagen har Du som arbetstagare rätt till 25 semesterdagar varje semesterår, med undantag om Du började arbeta efter 31 augusti det året, då har Du endast rätt till 5 semesterdagar. Semesterdagar kan vara med eller utan semesterlön. För att få lön under dessa semesterdagar måste Du ha tjänat in lönen under intjänandeåret. I 7 § Semesterlagen står en formel för hur semesterlönen räknas ut: det antal dagar Du varit anställd minus det antal dagar Du varit borta (föräldralediga dagar räknas som anställda dagar, inte som att Du har varit borta). Summan delas med det antal dagar Du arbetat under "intjänandeåret" (1 april ett år - 31 mars året därpå). Den nya summan tar Du gånger 25. Enligt 17 a § Semesterlagen har en föräldraledig person rätt till semesterlön om antalet dagar som Du varit ledig inte är fler än 120. Om Du är ensamstående så får Du har varit föräldraledig i 180 dagar. Semesterlönen beräknas på Din lön, och om Du har månadslön skall beloppet vara månadslönen + ett semestertillägg på 0, 43 % av lönen. Du har varit föräldraledig i ett år och kan eventuellt ha varit borta från arbetet längre än 120 dagar, vilket inte ger Dig rätt till semesterlön. Du har dock fortfarande rätt till Dina semesterdagar utan betalt, om Du började arbeta innan 31 augusti året innan Du gick på föräldraledighet. Jag råder Dig att ta kontakt med Ditt fackförbund om Du är medlem i ett, eller den fackligt ansvarige på Din arbetsplats, många större arbetsplatser har en sådan. Det kan finnas undantag från lagen i just det kollektivavtalet som gäller för Din arbetsplats. Om Du felbehandlats av Din arbetsgivare är det även främst Ditt fack som kan hjälpa Dig vidare i en eventuell tvist. Vänliga hälsningar
Anna GustafssonRådgivare