FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 17/03/2010

Uppsägning av arbetstagare

Hej jag har en fråga jag vill säga upp mig från min arbetsplats då jag mår enormt dåligt där, jag trivs verligen inte har inte gjort det sedan jag började, jag anställdes den 1 sep 2009 och jobbade fram till den 8 feb 2010 då dom åkte till thailand i 5 veckor. Nu under tiden dom vart borta ringde hon och ändrade mina tider då jag sa att jag inte kunde tryckte hon på att hon är arbetsgivare och jag MÅSTE kunna ändra min sons dagistider osv. Hur är det då? Jag skulle vilja säga upp mig pga personliga skäl och gå på dagen hur gör jag? jag är enbart timanställd och jag är bara 23 år och det funkar verkligen inte mellan mig och arbetstagaren. Hon äger även att jag brytit mot tystnadsplikten 2 gånger men behåller mig bara för att dom inte har någon annan. jag jobbar som personlig assistent. i hennes "hemma gjorda" avtal står det 2 mån uppsägningstid. och detta har jag sagt e helt orimligt men hon har inte skrivit om avtalet så vad gör jag? jag behöver verkligen hjälp NU. Tack på förhand

Lawline svarar

Hej, Jag beklagar din situation och förstår att du vill komma ur den så snabbt som möjligt. Jag tänker börja med att besvara frågan om arbetstiderna och därefter gå in på möjligheterna att säga upp sig och det snabbare än med två månaders uppsägningstid. Vad först gäller ändring av arbetstiden så är det en grundläggande princip inom arbetsrätten att arbetsgivaren fritt innehar arbetsledningsrätten och utgångspunkten är att arbetsgivaren avgör arbetstidens förläggning. Det framgår inte av förutsättningarna men då du säger att det är ett hemmagjort avtal antar jag att det inte är något kollektivavtal inblandat. För förläggningen av arbetstiden gäller då vad som är stadgat i avtalet. Om det ej skulle finnas något därom i avtalet finns det en lag som heter arbetstidslagen, se https://lagen.nu/1982:673. Denna lag reglerar främst förhållandet mellan arbetsgivaren och staten vilket man ser eftersom de sanktioner lagen erbjuder är riktade gentemot staten och inte mot den enskilda. Men viss härledning kan man ändå få här och i ett avtalsförhållande som ert så kan lagen fungera som en yttre gräns om arbetstidsförläggningen inte är reglerat i avtalet. Av intresse i din situation är 12 § som säger att förändringar i förläggningen ska underrättas arbetstagaren minst två veckor i förväg om det nu inte pga. verksamhetens art eller oväntade händelser inte kunde ske. Du nämner att du är personlig assistent och jag vill bara påpeka att arbetstidslagen inte gäller för arbete i arbetsgivarens hem enligt dess 2 § 3p. Något mer svar om din skyldighet att följa arbetsskyldigheten kan jag tyvärr inte ge. Men något utöver det jag sagt ovan och det som ni avtalat om är du inte skyldig att utföra. Jag vill även nämna att det arbetsvägran främst leder till är uppsägning. Visserligen utgör det ett avtalsbrott vilket vid en eventuell tvist skulle vara skadeståndsgrundande. Jag har dock väldigt svårt att se vem som vill behålla en personlig assistent mot dennes vilja och att därför försöka nå en överenskommelse borde vara det bästa för båda parter. Du börjar omgående meddela din arbetsgivare om att du vill säga upp dig men gå på dagen kan det dock bli svårare med om din arbetsgivare motsätter sig det. Enligt lag, 11 § lagen om anställningsskydd (se https://lagen.nu/1982:80) gäller att både för arbetsgivare och arbetstagare en uppsägningstid om minst en månad. Lagen ger sedan rätt till längre uppsägningstid vilket dock inte vi behöver lägga vikt vid nu. Dock är det så att ett avtal som ert är ogiltigt om det inskränker rättigheter enligt denna lag men att ge en längre uppsägningstid ses inte som inskränkande av rättighet och därmed gäller avtalet. Detta givetvis förutsatt att du skrivit på avtalet. Du säger ju här att du sagt att du tyckte det var orimligt men har du skrivit på avtalet är du likväl bunden av det. Jag är ledsen om jag inte givit dig så mycket hjälp. Jag föreslår att du konfronterar din arbetsgivare och säger att du verkligen inte trivs och förhoppningsvis kan ni kanske snabbt hitta en ersättare. Lycka till och hoppas du får större tur på den nästa arbetsplats! Med vänlig hälsning
Daniel Jessen-WinboRådgivare